Jei sėkmingas verslas – tvirtas namas, tai verslo planas – jo pamatai.
Stiprus verslo planas padės išsikelti tikslus, įveikti iššūkius, optimizuoti veiklą bei pritraukti investicijas.
Nesvarbu, ar jau vykdote verslą, ar kol kas tai tik idėja jūsų galvoje – yra itin svarbu, jog sudarytumėte verslo planą kaip įmanoma anksčiau.
Kas yra verslo planas?
Verslo planas – įrankis, skirtas įvertinti verslą, svarbiausius tikslus, bei suplanuoti jų siekimą.
Verslo planas yra ganėtinai individualus – priklausomai nuo vykdomos veiklos, verslo dydžio bei stadijos, planas gali stipriai skirtis tarp skirtingų verslų.
Svarbiausia – jog verslo planas būtų konkretus, aiškus, paremtas faktiniais duomenimis, bei kaip įmanoma glaustesnis.
Verslo planas – daugiau, nei dokumentas
Atminkite, jog Verslo Planas nėra formalus dokumentas, kurio niekas nematys.
Visų pirma, verslo planas yra raktas į jūsų vizijos įgyvendinimą, tad sudarytą planą turite suprasti ir perprasti.
Visų antra, verslo planas yra jūsų įmonės veidas, potencialių investuotojų pirmas įspūdis apie jūsų kompaniją.
Verslo Planas – sudėtis
Mūsų sudarytas plano modelis yra orientuotas į savęs pažinimą, tikslų siekimą, bei glaudų komandos bendradarbiavimą.
Sudarytas planas turėtų būti kuo aiškesnis ir glaustesnis. Niekas nenori skaityti >100 psl. dokumento – nei investuotojai, nei komandos nariai. Nei jūs.
Planas suskirstytas į 5 pagrindines dalis, o šios – į mažesnius skyrius, kuriuos užpildę giliau pažinsite savo verslą bei tiksliai žinosite, kaip norite siekti sėkmės.
Verslo Plano Sandara
- Santrauka
1.a) Pamatinė verslo idėja, produktas
1.b) Verslo galimybės, perspektyvos
1.c) Sutrumpinta SSGG analizė - Verslo Aprašas.
2.a) Verslo apibūdinimas
2.b) Tikslinė auditorija
2.c) Tikslinė niša
2.d) Komanda, struktūra
2.e) Išsami SSGG analizė:
-Stiprybės, Silpnybės (vidiniai veiksniai)
-Galimybės, Grėsmės (išoriniai veiksniai) - Verslo Tikslai.
3.a) Verslo vizija
3.b) Svarbiausi tikslai
3.c) Išsikelti uždaviniai - Tikslų siekimas
4.a) Konkurentų analizė
4.b) Rinkodaros planas
4.c) ,,Kozeriai”
4.d) Finansų valdymas
4.e) Plėtros planas - Augimo palaikymas.
5.a) Efektyvumo analizė
5.b) Rinkodaros rezultatų stebėjimas
5.c) Komandos pasitenkinimo vertinimas
5.d) Finansiniai duomenys, augimo stebėjimas
Verslo Plano sudarymas
Nuosekliai aptarkime, kaip sudaryti verslo planą.
Verslo planas reikalauja dėmesio, faktinių duomenų bei apgalvojimo, tad neskubėkite – kuo daugiau laiko skirsite plano kūrimui, tuo daugiau naudos jis suteiks jūsų verslui.
SSGG analizė – būtina
Prieš imdamiesi verslo plano, turite būti atlikę SSGG analizę.
Šios analizės duomenimis teks dažnai remtis kuriant planą, tad jei dar neturite SSGG analizės, mes patariame iš pradžių ją atlikti, o tik tada imtis verslo plano.
Stiprybės.
Vidinės įmonės stiprybės, pranašumai prieš konkurentus, gerai atliekami procesai ir viskas, kas įmonę padaro konkurencingą.
Silpnybės.
Įmonės vidiniai trūkumai – aspektai, ties kuriais reiktų padirbėti. Tai gali būti prastas klientų aptarnavimas, pasenusi technika, kvalifikuotų darbuotojų trūkumas ir pan.
Galimybės.
Išorinės, nuo įmonės nepriklausančios aplinkybės, kurios gali atnešti naudos. Pavyzdžiui, naujos lengvatos verslui, konkurento pasitraukimas, auganti paslaugų paklausa ir t.t.
Grėsmės.
Išorinės, nuo įmonės nepriklausančios aplinkybės, galinčios sumažinti įmonės pajamas ar net kelti grėsmę egzistavimui. Tai – nauji konkurentai, valstybiniai ribojimai, rinkos susitraukimas, augančios kainos ir pan.
SSGG sudaro
Skaitykite mūsų gidą
Jei dar nesate atlikę SSGG analizė bei nežinote, kaip ją atlikti, galite skaityti mūsų parengtą vadovą.
Jame aptarėme SSGG naudą, kategorijas, pagrindinius klausimus bei patarimus, kaip SSGG analizę atlikti tinkamai.
1. Santrauka
Pirma dalis – plano santrauka, kuri turėtų tilpti į 1 puslapį.
Santrauka yra labai svarbi verslo plano dalis – ypač tiems verslams, kurie siekia pritraukti investicijų.
Santrauka – investuotojų ,,teismui”
Gera santrauka investuotojui gali sukurti gerą pirmąjį įspūdį apie jūsų įmonę.
Susidomėję įmone investuotojai neretai iš pradžių prašo pamatyti tik Santrauką, o jei Santrauka investuotoją sudomina, tik po to – likusį planą.
Yra itin svarbu, jog jūsų santrauka būtų informatyvi, aiškiai suprantama bei paremta faktiniais duomenimis – jūsų parašytas dokumentas turi kelti pasitikėjimą visa jūsų įmone.
a) Pamatinė verslo idėja
Trumpai aprašykite savo įmonės produktus/paslaugas, bei kodėl esate tikri, jog jūsų įmonės veikla turi ateitį rinkoje.
Iš esmės, verslo idėja būti atsakymas į klausimą:
Kokią kliento problemą išsprendžia jūsų produktas?
T.y. Jūsų produktai bei paslaugos turi kurti vertę bei būti reikalingi rinkoje.
b) Perspektyvos.
Pateikę pamatinę verslo idėją, faktiniais duomenimis (rinkos tyrimu, statistiniais duomenimis, faktinėmis aplinkybėmis ir pan.) parodykite, kokios yra realios perspektyvos, kokius pagrįstus tikslus planuojate pasiekti.
Svarbiausia – viską pateikti pagrįstai, bet realistiškai. Turite pasitikėti savo vizija bei verslu, bet ir nereikia visko pateikti per daug optimistiškai.
c) Trumpa SSGG analizė.
Galiausiai, pridėkite ir sutrumpintą SSGG analizės lentelę – investuotojams parodykite, kokie yra realios įmonės stiprybės, silpnybės, bei kokios galimybės ir grėsmės vyrauja rinkoje.
Analizė gali būti glausta – išskirkite ir pridėkite tik svarbiausius aspektus. Detalią SSGG analizę pridėsite kitoje dalyje.
2. Verslo Aprašas.
Verslo aprašas – dalis, kuri skirta įmonei geriau pažinti pačiai save.
Verslo aprašas skirtas įvertinti realią savo padėtį, išgryninti pamatinį produktą/paslaugas, išsiaiškinti tikslinę auditoriją, o taip pat aptarti ir SSGG.
a) Verslo apibūdinimas.
Šiame skyrelyje reikia glaustai, bet išgrynintai aprašyti – kas jūs esate, kuo jūs užsiimate, bei kokiu požiūriu paremtas jūsų verslas (,,motto”).
Šis skyrelis yra 1.a) skyriaus praplėtimas – turite pagrįstai pasakyti, kuo užsiimate, kodėl jūsų verslas egzistuoja (kokią visuomenės problemą išsprendžia), bei kokiu požiūriu vadovaujatės, vykdydami veiklą.
Kas jūs?
Jei žmogui keturiais sakiniais reiktų sužinoti apie jūsų verslą, teikiamas paslaugas, bei pamatines vertybes – ką sakytumėte?
Jei to dar nežinote – pats laikas išsiaiškinti. Identiteto krizė verslui nėra naudinga – sėkmę dažniausiai pasiekia tie verslai, kurie žino, kuo jie užsiima, bei kokiais principais vadovaujasi.
b) Tikslinė auditorija.
Neužtenka tvirtai žinoti, kuo jūs užsiimate – taip pat reikia išsigryninti, kokią žmonių grupę reprezentuojate.
Jums būtina išsiaiškinti, koks yra (arba bus) jūsų tikslinis klientas – tam labai praverčia apklausos bei faktiniai statistiniai duomenys, gauti iš rinkodaros arba klientų rato.
Sukurkite tipinio kliento avatarą:
- Amžiaus grupė.
- Lytis.
- Pajamos.
- Šeimyninė padėtis
- Gyvenimo būdas, pomėgiai.
Galvodami apie teikiamas prekes, turite į pasaulį pažvelgti jūsų tipinio kliento akimis – sukūrę tikslų avatarą, galite prieiti naujų įžvalgų, kurios leis geriau patenkinti tikslinę auditoriją.
c) Niša.
Į verslo planą įrašykite ir pamatinę nišą – susiaurinkite rinką, kurioje veikiate (ar planuojate veikti).
Nors kai kurių verslų siūlomos paslaugos per plačios, kad galima būtų išskirti nišą, vis dėlto dauguma šiuometinių (sėkmingų) verslų yra ganėtinai specializuoti.
Nišos nauda – milžiniška
Nišos išskyrimas jums suteiks didelį pranašumą prieš konkurentus – esant aukštai konkurencijai, geriau tapti ekspertams siauroje srityje, nei bandyti aprėpti daugiau, nei galite.
d) SSGG analizė.
Galiausiai, pridėkite ir išsamiai atliktą SSGG analizę – šiuo dokumentu jūs tikrai pasinaudosite ne tik ieškodami nišos, bet ir vėlesnėse plano dalyse.
SSGG analizė aptaria keturis svarbius punktus:
- Įmonės vidines stiprybes,
- Įmonės vidines silpnybes,
- Išorines galimybes,
- Išorines grėsmes.
Jei dar nesate atlikę SSGG analizės, ją galite atlikti remdamiesi mūsų vadovu:
3. Verslo Tikslai.
Ši dalis – nemažiau svarbi, nei išgrynintas įmonės identitetas.
Jūsų verslas turi aiškiai žinoti, kokie yra pagrindiniai siekiami tikslai. Įmonės veiklą turi paremti stipri vizija.
Tik išsikėlę pagrindinius savo tikslus, galėsite sudaryti tinkamą veiksmų įgyvendinimo planą.
Išsikeltus tikslus skirstykite taip:
- Vizija – realistiška svajonė.
- Tikslai – dideli pasiekimai, kurie įgyvendins viziją.
- Uždaviniai – konkretūs žingsniai, artinantys tikslus.
a) Vizija.
Aiški, pasiekiama vizija yra sprendimų įmonėje pamatas.
Nenaudokite šablonų, kuriuos dažnai galima pamatyti įmonių “Vizija, Misija, Vertybės” puslapiuose. Tai yra, venkite nieko nereiškiančių, nekonkrečių sakinių.
Jūsų vizija – jūsų svajonė
Negalvokite vien apie savo įmonę, galvokite ir apie save – kur jūs norėtumėte matyti savo kompaniją po 10 metų?
b) Tikslai.
Jei vizija yra svajonė, tai tikslai – norimi pasiekimai, kurie išpildys tą svajonę.
Pavyzdžiui, žmogus gali turėti viziją po pasaulį keliauti nuosavu lėktuvu, tačiau tam pasiekti reiks išsikelti ir tikslą – išsilaikyti piloto licenziją.
Tikslai turi būti konkretūs, bei paremti realiomis galimybėmis. Tikslai turi būti realūs.
Tikslas – apibrėžtas
Siekiamas tikslas turi būti apibrėžtas bei realistiškas.
,,Tapti geriausia novatoriška statybos kompanija” – nėra tikslas.
,,Per 10m. tapti modulinių namų statybos lyderiu Kauno rajone” – žymiai geriau.
c) Išsikelti uždaviniai.
Įmonės uždaviniai – artimiausi žingsniai, kuriais įmonė artės prie išsikeltų didesnių tikslų.
Iš esmės tai didesni ciklai, suskirstyti į mažesnius norimus pasiekimus, kurių siekimą galima planuoti (t.y. pereiti prie 4 dalies).
Tikslai gali būti įvairūs:
- Nurungti konkurentą per ateinančius 2 metus.
- Dvigubai padidinti gamybos pajėgumą.
- Pasiekti 50 tūkst. sekėjų soc. tinkluose.
- 20% sumažinti gamybos kaštus.
- Atsinaujinti įrangą
- Ir t.t.
4. Tikslų Siekimas.
Surašėte visus savo tikslus, o dabar – metas sudaryti konkretų planą, kaip tų tikslų siekti.
Ši plano dalis gali ganėtinai skirtis tarp įmonių, mat kiekvienas verslas turi savų tikslų bei iššūkių.
Vis dėlto, vienas dalykas yra universalus – tikslų siekimas turi remtis analize. ,,Aklosiomis” nieko neišpešite – privalote išsiaiškinti, kokios yra pagrindinės kliūtys bei kokie veiksmai jas įveiks.
a) Konkurentų analizė
Kalbant apie pagrindines kliūtis, Konkurentai – labai geras pavyzdys.
Patariame skirti laiko ir detaliai išanalizuoti savo konkurenciją. Konkurentų analizė – ne tik jų pardavimai, klientų srautai bei kainodara; bet ir gilus konkurento pažinimas.
Išbandykite konkurento paslaugas
Jei turite galimybę, įsigykite iš konkurento paslaugų Išsiaiškinkite, ką jie daro geriau už jus, ką jie daro prasčiau už jus, o svarbiausia – dėl kokių priežasčių klientas mieliau rinktųsi konkurentą, o ne jus.
b) Rinkodaros planas
Skirkite nemažai dėmesio savo rinkodaros planavimui.
Analizuokite įvairius rinkodaros kanalus, įvertinkite, kokiais būdais lengviausia / optimaliausia pasiekti jūsų tikslinę auditoriją.
Geriausia rinkodara – kompleksinė. Patariame neskirti visų išteklių tik vienam kanalui ar tik ,,tradiciniams” marketingo būdams.
Bendradarbiaukite su ,,influenceriais”.
Ieškokite būdų bendradarbiauti su populiarių blogų autoriais, ,,instagram” žvaigždėmis, ,,Youtube” kūrėjais ir panašiai.
Tokia personalizuota reklama/produktų pristatymas gali sukurti žymiai geresnius pardavimus, lyginant su įprasta reklama. Be to, dažnai tokia reklama sąlyginai yra ir pigesnė.
Sudarykite veiksmų planą – bent 6 mėnesiams.
Geriausia reklama – apgalvota reklama. Patariame iš anksto sudaryti visą reklamos kampanijos planą – žinoma, visad reikia kampaniją koreguoti (kai atsiranda duomenų apie rezultatus), tačiau yra svarbu turėti pamatinį planą.
Nuobodi reklama – niekam neįdomi.
Sukurkite reklamą, kuri išsišoktų iš konkurencijos bei iš tikrųjų sudomintų potencialius sekėjus, atkreiptų jų dėmesį.
Tai gali būti komedinis etiudas, neformalus pristatymas, neįprastas formatas ir t.t.
Naudokitės Soc. tinklų reklamos parametrais.
Jei reklamuosite savo prekes ar paslaugas socialiniuose tinkluose, būtinai reklamos nustatymus koreguokite manualiai.
Atitaikykite savo tikslinę auditoriją – pasirinkite tinkamą amžiaus grupę, gyvenamąją vietą.
Potencialius pirkėjus paverskite sekėjais.
Efektyvi rinkodaros strategija nebūtinai yra paremta vien reklamavimu.
Raskite, kaip sukurti ryšį tarp jūsų ir potencialių pirkėjų. Reguliarūs soc. tinklų įrašai, dovanos, konkursai sekėjams, susibūrimų organizavimas – gera pradžia.
Patarimai rinkodarai
c) Kozeriai.
Taip pat, gerai įvertinkite ir jūsų ,,kozerius” – galimybes, kuriomis pasinaudojus galite stipriai pakilti virš konkurentų.
Šiomis galimybėmis nebūtina naudotis iškart. Tai gali būti vadinamas ,,planas B” – priemonė, kuri padėtų jums atsigauti sunkiu verslui metu.
Šis skyrius – labai subjektyvus. Galbūt vienos įmonės koziris yra galimybė prekes pristatyti dvigubai greičiau nei konkurentai, o kitos įmonės – pradėti teikti personalizuotas prekes ir pan.
d) Finansų valdymas.
Stiprūs įmonės finansai – pagreitis tikslų link.
Sudarydami verslo planą, dėmesį skirkite ne tik rinkos analizei, idėjoms bei rinkodaros planui – įvertinkite ir savo finansų valdymą.
Sudarykite finansų valdymo planą.
Naudodamiesi turima SSGG analize, įsigilinkite į savo silpnybes, galimybes bei grėsmes.
Atraskite būdų kaip nuolatos auginti kapitalą, greitinti pinigų apyvartą. Taip pat ruoškitės ir grėsmėms – sudarykite krizių suvaldymo planą.
Galiausiai, apgalvokite ir įmonės poreikius – technikos atnaujinimą, reikalingas lėšas plėtrai, kitus kaštus.
Finansų valdymas – svarbus
Įvertinkite savo poreikius bei grėsmes, bei sudarykite finansų valdymo planą.
Sumažinkite išlaidas, kurias įmanoma sumažinti; kaupkite kapitalą; planuokite didesnius pirkinius iš ankso.
e) Plėtra.
Plėtros planas – svarbus. Nenorėdami pridaryti daug klaidų staigaus ,,prasimušimo” atveju, turite iš anksto žinoti, kokių veiksmų imtis, kai šiems ateis laikas.
Plėtros planas:
- Galimų naujų prekybos vietų analizė.
- Plėtrai reikalingo kapitalo skaičiavimas.
- Reikalingų dokumentų ruoša.
- Ateities partneriai, tiekėjai.
- Naujos produktų šakos: rinkos analizė.
- Personalo organizavimas plečiantis, ir t.t.
5. Palaikymas / priežiūra
Siekiant savo tikslų, yra svarbu ,,nenukrypti nuo kurso”.
Tam yra svarbus verslo krypties palaikymas bei priežiūra. Pastebėję nedideles problemas, galėsite jas išspręsti prieš joms tampant didelėmis bėdomis.
Verslo priežiūra labai priklauso nuo veiklos tipo, tačiau žemiau mes pateikiame keletą bazinių aspektų, kurių yra svarbu nepamiršti.
a) Efektyvumo analizė.
Efektyvumo analizė yra skirta suprasti, kaip efektyviai veikiate ir, ar nešvaistote savo resursų.
Į efektyvumo analizę susideda daug aspektų – prekės pelningumo vertinimas, pagrindinių kaštų skaičiavimas bei išlaidų ir naudos santykis.
Taip pat – savo darbuotojų gebėjimų įvertinimas, papildomų mokymų skyrimas bei kiti galimi veiksmai, skirti pagerinti įmonės veiklą bei padidinti pelningumą.
Samdykite profesionalą
Jei nemokate atlikti kurios nors iš būtinų analizių, patariame pasisamdyti profesionalą-analitiką. Analizių kokybė yra gyvybiškai svarbi.
b) Rinkodaros rezultatų stebėjimas
Rinkodaros negalima atlikti aklai – būtina stebėti naujausius rezultatus (analitinę informaciją apie susidomėjimą/paspaudimus/kainą ir t.t.), bei atitinkamai koreguoti savo strategiją.
Trumpai tariant, jūs turite atrasti kas veikia, o kas ne – tą padarysite bandydami bei mokydamiesi iš klaidų.
c) Komandos gerovė.
Jūsų verslas gali tik tiek, kiek gali jūsų komanda.
Darbuotojų pasitenkinimas darbo aplinka yra labai svarbus – gerindami savo komandos gerovę, pelnysite ir savo kolegų ištikimybę, ir geresnius darbo rezultatus bei iniciatyvą.
Apklausos – svarbios
Patariame reguliariai atlikti darbuotojų apklausas, vykdyti laisvus susirinkimus, kur kiekvienas gali išsakyti savo rūpesčius/nuomonę.
Surinkę itin vertingos informacijos apie savo komandos priekaištus, galėsite sukurti geresnes darbui sąlygas bei didinti efektyvumą, mažinti darbuotojų kaitą.
d) Įmonės Finansų stebėjimas.
Kaip ir su rinkodara, taip ir su finansais – svarbu nuolatos stebėti esamą situaciją bei rasti būdų ją gerinti.
Visi įmonės tikslai iš esmės susiveda į finansus – finansiniai rodikliai puikiai atspindi, kaip įmonei sekasi siekti savo tikslų.
Nuolatos stebėkite rinkos bei asmeninę situaciją ir darykite reikiamas korekcijas – įmonės problemas lengviausia sutvarkyti tol, kol jos dar mažos ir nepastebimos.
Išsiaiškinkite viską
Jei verslas auga lėčiau, nei tikėjotės – išsiaiškinkite kodėl. Jei auga greičiau – išsiaiškinkite kodėl.
Papildomi patarimai
Štai ir aptarėme kaip sudaryti savo verslo planą.
Nors geram verslo planui sudaryti gali prireikti ir keliolikos valandų, šis dokumentas smarkiai prisidės pire jūsų įmonės gerovės, o galbūt – net pritrauks investicijų.
Žemiau taip pat pateikiame keletą patarimų, kurie padės optimaliau siekti savo tikslų.
Tikslai – su terminais.
Kai galvojate apie reikalingą žengti žingsnį, įmonės tikslą ir t.t., visad apgalvokite, per kokį terminą norite tai padaryti/pasiekti.
Tikslų ,,deadlines” labai padeda nepamesti įmonės situacijos ir aktyviai dalyvaut jos valdyme.
Analizės – svarbus aspektas.
Analizinė plano dalis (rinkos analizė, konkurentų analizė ir t.t.) yra itin svarbu. Jei nepasitikite savo gebėjimais, pasisamdykite profesionalą – gerai atlikta analizė yra verslo plano veikimo pagrindas.
Galvokite apie sukuriamą vertę.
Pakeiskite savo požiūrį – atsikratykite galvojimo ,,kaip uždirbti daugiau”, bei jį pakeiskite ,,kaip galiu suteikti daugiau naudos savo klientui?”.
Iš pradžių įmonė turi sukurti vertę, o tik tada grįžta įvertinimas bei didesnės pajamos.
Skirkite resursų inovacijoms, atsinaujinimui.
Nedarykite visko ,,tradiciškai” – nuolat ieškokite būdų, kaip galėtumėte būti žingsniu priekyje prieš savo konkurentus.
Inovatyvios kompanijos daug geriau prisitaiko prie rinkos, jos dažniau yra įvertinamos ir įvairia parama.