WIKI

Tinklinis Marketingas - Pažadai ir Pavojai

Svarbiausia Informacija

  • Tinklinis Marketingas (MLM) – verslo modelis, kai produktą platina fiziniai asmenys (,,partneriai”).
  • MLM tinklo veiklą nuo neteisėtos Finansinės Piramidės skiria produkcija.
  • Pavojinga, jei didžioji pelno dalis kyla iš naujų narių pritraukimo.
Autorius  Augustas Šilanskas
Atnaujinta: 2024-07-05

Tinklinis Marketingas – kontraversiškas (ir ganėtinai populiarus) įmonės pelno generavimo modelis, kai produktai platinami pritraukiant vis naujus narius (pirkėjus-platintojus).

Pažadai, ar Melas?

Iš tiesų, neretam lietuviui savo kasdieniame gyvenime tenka susidurti su pasiūlymais prisijungti prie tinklinio marketingo komandos.

Ir nors daugelio tokie pasiūlymai nesudomina, daliai žmonių galimybė ,,sukurti pelningą verslą”, ,,pradėti savo sėkmės istoriją” bei kiti pažadai skamba patraukliai.

Aptarkime, ar tinklinis marketingas iš tikrųjų gali tai pasiūlyti.

Kas yra Tinklinis Marketingas?

Tinklinis Marketingas – įmonės produkcijos platinimo modelis, kai produktas platinamas ne per platintojus (pvz. parduotuvių tinklą), o fizinius asmenis, kurie perka produkciją bei pritraukia vis naujų narių-pirkėjų.

Iš esmės, tai – piramidės principu veikiantis tinklas, kuris nuo nelegalios Finansinės Piramidės skiriasi tuo, jog čia yra įtrauktas faktinis produktas.

Plačiau apie tai pakalbėsime vėliau.

Veikimo Modelis

Labai paprastai aptarkime tinklinio marketingo veikimo modelį.

Tinklinis Marketingas remiasi produkcijos platinimu per vis naujų narių pritraukimą, bei dalies produkcijos pardavimą vartotojams.

Tinklinės Rinkodaros modelis

Kiekvienas naujas narys privalo įsigyti pradedančiojo paketą, bei kas mėnesį užsisakyti prekių už X eurų (dažnai, ir daugiau nei 100€).

Šis narys gali pritraukti naujų narių ir taip kurti savo ,,tinklą”, bei gauti procentą nuo žemesniame lygmenyje esančių narių generuojamų įplaukų.

Tinklinio Marketingo Pavyzdžiai:

  • Amway
  • Young Living
  • Avon
  • Herbalife
  • Tupperware

Kaip pritraukiami nariai?

Nauji nariai yra pritraukiami naudojant įvairius USP*:

  • Finansinės Nepriklausomybės galimybėmis,
  • Galimybe įsigyti parduotuvėse neprieinamo produkto,
  • Nusipirkti minėto produkto ,,pigiau”.

*unique-selling-proposition


Narių Pritraukimas – gyvai

Esami tinklo nariai siūlo prie tinklo prisijungti pažįstamiems žmonėms.

Taip pat yra organizuojami ir įvairūs susitikimai ir konferencijos, kuriose akcentuojamos tinklinės rinkodaros galimybės, produkto unikalumas.

Tinklinis Marketingas ar
Finansinė Piramidė?

Vienas pagrindinių akcentų, kuriuos kartoja Tinklinio Marketingo propaguotojai yra tas, jog jų įmonė neturi nieko bendro su apgaule, vadinama Piramidės Schema (Finansine Piramide).

Iš tiesų, viskas nėra taip paprasta – dalis Tinklinio Marketingo įmonių savo veikimo modelyje turi nemažai grėsmę keliančių ženklų.

MLM tinklas vs Finansinė Piramidė

Finansinė Piramidė

Neteisėta Piramidinė Schema yra žinoma daugeliui. Šios tikslas – išvilioti lėšas iš investuotojų, siūlant galimybę greitai ir lengvai užsidirbti iš pradinės ,,investicijos”.

Finansinė piramidė veikia išviliojant lėšas iš naujų narių, pažadant galimybę ,,uždirbti” iš naujų narių pritraukimo.


Išlaikymas ir Griūtis:

  • Finansinę Piramidę išlaiko vis naujų aukų pritraukimas, finansuojantis aukštesniuose lygiuose esančius asmenis.
  • Galiausiai, piramidė tampa per didelė ir nebegali savęs išlaikyti, tad sugriūva, o aukos praranda lėšas.

Tinklinis Marketingas

Tinklinis Marketingas veikia pakankamai panašiu principu, kaip ir Finansinė Piramidė.

Čia naujiems tinklo nariams būtina sumokėti įstojimo mokestį (kaip ir toliau reguliariai pirkti), o žadamo pelno šaltinis kyla iš pardavimų bei naujų narių pritraukimo.

Skirtumas tas, jog Tinklinio Marketingo atveju yra platinamas faktinis produktas, tad šią piramidę išlaiko ne tik pati plėtra, bet ir paties produkto vartojimas.


Tinklo išlaikymas

  • Tinklo ,,piramidė” nesugriūva, nes jos nariai ją išlaiko savomis lėšomis pirkdami produkciją.

Iš kur kyla pelnas?

Problema kyla tada, kai įmonė didesnę pelno dalį gauna ne iš produkcijos pardavimo paprastiems vartotojams, bet iš piramidės plėtros – tokiu atveju įmonės veikla yra paremta Finansinės Piramidės pagrindais.

Paslėpta Finansinė Piramidė

Kaip matote, Finansinės Piramidės bei Tinklinio Marketingo modelių veikimo principai yra panašūs.

Būtent dėl šios priežasties dalis Finansinių Piramidžių sugeba ilgą laiką gyvuoti pasislėpusios po Tinklinio Marketingo kauke.

Paslėpta Piramidė

Paslėpta finansinė piramidė parduoda produkciją kaip ir tinklinis marketingas, tik šiuo atveju didžioji pelno dalis ateina ne iš pardavimų, o iš naujų narių pritraukimo.

Slidi Riba

Riba tarp Tinklinio Marketingo bei Finansinės Piramidės gali būti itin slidi.

Iš esmės, dalis sėkmingų Tinklinio Marketingo verslų veikia kaip Finansinė piramidė, bet geba palenkti įstatymus.

Viskas slypi antkainyje

Piramidė yra finansuojama iš įstojimo mokesčio bei didelių produkcijos antkainių, o pats antkainis pirkėjams yra grindžiamas ,,ypatingomis produkcijos savybėmis”, kurioms nėra įrodymų ar sertifikatų.

Be to, dideli antkainiai paslepiami teiginiais, jog šią produkciją nariai įsigyja su nuolaida.

Ir nors teoriškai toks verslas dalinai išsilaiko iš pardavimų, faktiškai jį išlaiko nuolatinis narių lėšų įnešimas, kuris yra palaikomas įvairiais pažadais, ,,komandos” pojūčiu bei kuriamu entuziazmu ,,susitikimų” metu.

Pelnas: Tyrimo Rezultatai

Jau minėjome, jog Tinklinis Marketingas veikia produkciją perkant nariams (pirkėjams), tuo pačiu suteikiant galimybę uždirbti iš tolimesnių narių pritraukimo į tinklą.

Iš esmės, dėl šios galimybės pirkėjai yra vadinami ,,partneriais”, ,,konsultantais”, ar tiesiog platintojais. Čia iškyla viena pagrindinių problemų – objektyvios, faktinės informacijos nepateikimas.

Ieškomi ne pardavėjai, o klientai

Vadinamiems ,,potencialiems partneriams” yra žadamos aukštos pelno galimybės dėl to, nes faktiškai jie yra tiesiog klientai, kurie įneš lėšų.

Ir nors uždarbis iš Tinklinio Marketingo yra įmanomas, yra nuslepiami statistiniai skaičiai.

350 MLM įmonių tyrimas

FTC publikuoto tyrimo duomenimis (2011 m. atliktas Consumer Awareness Institututo prezidento Jon M. Taylor), iš išanalizuotų 350 Tinklinio Marketingo schemų, net 99% ,,partnerių” praranda lėšas.

Tą patvirtina ir viešai prieinami duomenys, surinkti iš 30-ies skirtingų MLM (Tinklinio Marketingo) įmonių.

Tai reiškia, jog tik 1% platintojų sugeba generuoti pajamas, o likę – išlaiko tinklą bei jo viršuje esančius asmenis.

Ironiška, tačiau net neteisėtos Finansinės Piramidės pelningumas yra didesnis – to paties tyrimo duomenimis, lėšas praranda ,,tik” 90% nukentėjusiųjų.

Pelningumo Tyrimas, FTC.gov

Įmonė,
Ataskaitos metai
Min. metinė kaina efekt. pritraukimuiLygis, ties kuriuo realu
gauti pelno
% dalyvių, pasiekusių šį lygį% dal.,
gavusių pelno
% dalyvių,
praradusių
pinigus
Amway
(2001)
$2090Platina0.60%0.06%
1 iš 1667
99.94%
Mona Vie
(2008)
$2306Star 5001.95%0.29%
(1 iš 345)
99.71%
MXI Corp
(2009)
$2232Sidabrinis
Executive
3.75%0.56%
(1 iš 179)
99.44%
Nikken
(2007)
$2450Auksinis0.82%0.082%
(1 iš 1216)
99.12%
Nu Skin
(2008)
$2545Kvalifikuotas
Executive
6.22%0.62%
(1 iš 161)
99.38%
Reliv
(2005)
$2306Key Direktorius3.12%0.312%
(1 iš 321)
99.69%
SendOutCards
(2009)
$2232Vyresnysis
Vadybininkas
4.22%0.35%
(1 iš 286)
99.65%
Sunrider
(2007)
$2450Verslo
Lyderis
11.19%1.12%
(1 iš 89)
98.9%
Symmetry
(2003)
$2175$201-500
/mėn. lygis
3.3%0.33%
(1 iš 303)
99.67%
Th. Noni Intl.
(2007)
$2306Jade3.59%0.36%
(1 iš 278)
99.64%
Tupperware
(2008)
$2545Vadybininkas2.85%0.285%
(1 iš 351)
99.71%
USANA
(2005)
$2545Siekėjas
(achiever)
4.7%0.47%
(1 iš 213)
99.53%
Jon M. Taylor Tyrimas, 2011m.

Pavojai, kurių reikia saugotis

Aptarkime dažnas savybes, kurias galima pastebėti daugumoje ,,agresyviai” veiklą vykdančių Tinklinio Marketingo verslų.

Jei jus domina tinklo veikla, tačiau pastebėjote keletą iš išvardintų požymių – patariame gerai pagalvoti prieš prisijungiant prie tokios įmonės komandos.

Emocinis Naratyvas

Vienas dažniausių ,,kabliukų”, kuriais norima užverbuoti naujus partnerius, yra apeliavimas į šių asmenų gyvenimo problemas bei tai, kaip tinklinis marketingas gali jas išspręsti.

Naudojamos Problemos

Problemos gali būti visokios – nepagarba darbe, laiko stygius, per mažas atlyginimas, monotonija ir taip toliau. Dažnai naudojama ,,sėkmės istorijos” praeitis, kuri turi rezonuoti su publikos savijauta.

Publikai pasijutus suprastai, yra pristatomas ,,visų problemų sprendimas” – tinklinio marketingo ,,Verslo Galimybė” bei tai, kaip ji viską išspręs.

Sprendimas – tinklinis marketingas

Pažadai būna įvairūs – jus visi gerbs, turėsite marias laiko, gausite pasyvių pajamų, kursite savo komandą ir panašiai. Taip pat vykdomas ir emocinis šantažas – apeliuojama į gailestį, kurį jusite ateityje, jei praleisite šią progą.

Deja, šis problemos sprendimas yra paremtas emocine manipuliacija, o ne statistiniais duomenimis – šie dažniausiai nėra pateikiami, arba yra iškraipomi.

,,Žemesnė nei Rinkos Kaina”

Dar vienas dažnas teiginys, kurį galima išgirsti daugumoje Tinklinio Marketingo įmonių susirinkimų, yra tas, jog jie gali produkciją pasiūlyti žymiai pigiau.

Šis teiginys grindžiamas tuo, jog Tinklinis Marketingas pašalina tarpininkus – rinkodaros išlaidas, didmeninius platintojus ir panašiai.

Kaina slypi antkainiuose

Vis dėlto nėra paminima, jog pirkdami produkciją, išlaikysite keletą lygių ,,partnerių”, esančių virš jūsų – ir visa tai būna įskaičiuota į antkainius.

Todėl būtina lyginti produkcijos kainą su realia panašių produktų kaina rinkoje. O jei siūloma kaina nėra mažesnė, reikia itin atidžiai įvertinti paties produkto kokybę.

,,Išskirtinis Produktas”

Kitas aspektas, dažnas Tinklinio Marketingo modeliui, yra produkcijos išskirtinumo kėlimas.

Nesąžiningos reklamos prasmė

Tinklinio Marketingo verslai išsilaiko iš savo narių bei jų didelių išlaidų produkcijai, tad yra svarbu palaikyti pojūtį, jog pinigai išleisti ne veltui.

Neretai, produkcija neturi pripažįstamo sertifikato, o aprašomos ypatingos savybės yra perdėtos bei neturi mokslinio pagrindimo.

Būkite Atsargūs

Nesakome, jog visi tinklai renkasi nesąžiningą produkcijos reklamavimą, tačiau patariame pasisaugoti tų, kurie taip daro.

Bendruomeniškumo, Entuziazmo jausmai

Galiausiai, dažnai planuojamų susitikimų, konferencijų metu yra apeliuojama į bendruomeniškumą, kaip ir yra keliamas entuziazmas.

Tinklą plečiantys asmenys stengiasi sukurti palaikymo, komandos pojūtį, tarsi jūs tapsite bendruomenės dalimi, kuri jus palaikys bei padės siekti tikslų.

Ne naujas šeimos narys, o pirkėjas

Iš tiesų, neretai šie jausmai yra kuriami siekiant nukreipti dėmesį nuo fakto, jog ne įmonės atstovai jus palaiko, tačiau jūs išlaikote juos.

Taip pat yra kuriamas ir entuziazmas – pojūtis, lyg tinklinis marketingas pakeis jūsų gyvenimą ir tai yra jūsų gyvenimo šansas.

Jei girdėjote šią ar panašias frazes, būkite atsargūs – nepamirškite aptarto 350 MLM įmonių tyrimo duomenų.

Ne visas Tinklinis Marketingas – blogas

Aptarėme daugybę Tinklinio Marketingo pavojų bei neigiamų aspektų. Tačiau iš tiesų, ne visas Tinklinis Marketingas yra nepateisinamas.

Yra įmonių, kurios orientuotos į produkcijos pardavimą galutiniams vartotojams – t.y. ,,partneriai” parduoda prekes paprastiems žmonėms, kurie patys neįsitraukia į tinklą.

Jei įmonės produkcija kokybiška bei verta savo kainos – šis platinimo modelis gali būti ganėtinai optimalus vartotojui.

Į ką atsižvelgti?

Svarbiausia, jog įmonė nebūtų koncentruota į uždarbį iš naujų narių pritraukimo, bei suteiktų objektyvią bei sąžiningą informaciją tiek apie prekes, tiek apie platinimo veiklą.

Mūsų Įsipareigojimas Skaidrumui
Mes, Financer, esame įsipareigoję Jums padėti su Jūsų finansais. Visas mūsų turinys atitinka Redakcines Gaires. Mes atviri dėl to, kaip kuriame produktų apžvalgas (Apžvalgos Procesas) bei to, kaip mes uždirbame (Reklamuotojo Atskleidimas).

Finansų ekspertas, Financer.com Lietuva atstovas nuo 2019 metų, dirbęs kartu su tokiais portalais, kaip Delfi, TV3, Lrytas. A. Šilanskas yra parašęs daugiau nei 250 straipsnių investavimo, protingo skolinimosi, bei kitomis finansų valdymo temomis.

Pasidalinti per
Read Icon 653 perskaitymų